Forfatter Emne: Kaninernes pelsfarver  (Lst 35182 gange)

Randi

• Gst
Kaninernes pelsfarver
« Dato: Maj 31, 2007, 11:18:58 pm »
Hej kaninfolkens
Sidder her og læser lidt rundt omkring, og finder en masse sjove "farvenavne" som kaninens pels har, er der nogle der kan oversætte evt med billeder de forskellige slags farver? eller ved hvor man finder det henne?

Mvh Randi

PI

• Gst
Sv: Kaninernes pelsfarver
« Svar #1 Dato: Maj 31, 2007, 11:49:36 pm »
Jeg kan godt vise dig et par af mine kaniner og prøve at forklare farven. Jeg tror jeg laver et indlæg om hver farve for at gøre det mere overskueligt.
Vi starter med madegascar, også kaldet rødbrun.
Når man umiddelbart ser på kaninen er den rødbrunlig over ryggen og har en mørkere brun som dækker en del af ansigtet, ørene, bugen, undersiden af halen, lidt op ad siderne på kroppen og i en linie over låret.
Når man puster i pelsen skal den være cremefarvet i midten og hvid i bunden.
Her er to billeder af to forskellige madegascarfarvede kaniner. Den der ligger ned viser fint hvordan de er ud "i bunden". ;-)

[vedhæfting slettet af admin]

PI

• Gst
« Svar #2 Dato: Maj 31, 2007, 11:52:34 pm »
Så tager vi Sallanderen. Tegningen er den samme, men i "sort/hvid", der er et gen som har slået den brune farve fra, så kaninen nu er hvid med gråsorte markeringer de samme steder som madegascaren.
I samme farvegruppe findes farven Isabella, men den har jeg ingen billeder af. Den er gulligbrun på ryggen og har blå maske osv. Hvis nogen har et billede af en isabellafarvet kanin ville det være dejligt! *Hint hint*

PI

• Gst
« Svar #3 Dato: Maj 31, 2007, 11:55:56 pm »
Kaninens originalfarve som man ser hos vildkaniner kaldes vildtgrå, -selvom jeg faktisk ikke synes den er grå overhovedet.
Det er lidt omstændeligt at forklare farven, for der er mange ting så som at den skal være hvid i ørene, på bugen og have lyse markeringer om øjne og snude osv. Jeg tror bare jeg viser dig et billede, -den er *meget* let at kende selvom den er træls at skrive en beskrivelse af.

PI

• Gst
« Svar #4 Dato: Juni 01, 2007, 12:02:25 am »
Jeg vil gerne opfordre til at andre brugere gør noget ligendene som jeg er begyndt på; vis et eller to billeder af en kanin i en bestemt farve og skriv en kort beskrivelse af farven. Racen er fuldstændig ligemeget!
Vi mangler bla. vildtblå, vildtgul, vildtrød, (tør ikke håbe på at nogen lige har en vildtbrun!), de ensfarvede: sort, blå, havanna, hvid rødøjet, hvid blåøjet, mørk zobel, blå zobel, gul zobel, japanerne (både gul/sorte, sort/hvide og gul/blå), evt også nogle ordentlige billeder af kappetegnet, schecketegningerne osv. -Hov og ræverød da også....

mvh PI

Katja

• Udstillingskanin
  • Indlg: 329
    • Stald Ajtak
« Svar #5 Dato: Juni 01, 2007, 12:04:30 am »
Jeg har godt nok et par billeder af en sort/hvid og en sort/gul japaner, jeg ved bare stadigvæk ikke helt hvordan de skal se ud 100 %  :-\
Med venlig hilsen
Katja

www.staldajtak.dk

PI

• Gst
« Svar #6 Dato: Juni 01, 2007, 12:15:20 am »
Så sæt billedet på, så skal jeg prøve at forklare japanertegningen så godt jeg kan (det er ikke "min" farve så jeg kan tage fejl på et par detaljer, RET mig (hvem som helst) hvis jeg tager fejl:

Japanerne er tofarvede, ideelt set kaninen "deles" på langs fra snude til hale og hver side skal have hver sin farve. Er venstre øre gult skal det højre være sort. Ikke nok med det så skal de være stribede (nogle siger ternede, det afhænger vel lidt af om man ser dem fra siden eller fra oven), og som med ørene gælder det med stiberne: De må kun have samme farve til rygraden, og så skal tegningen skifte til den anden farve på den anden side af kaninen. Det er meget meget sjældent at de er bare tilnærmelsesvis korrekt tegnede. Skiftet mellem farverne skal være så rent som muligt (en lige linie), men som regel er overgangen glidende og striberne ikke så tydelige som de "skal" være. Jeg kan ikke huske hvor mange striber de skal have ialt.

PI

Katja

• Udstillingskanin
    • Stald Ajtak
« Svar #7 Dato: Juni 01, 2007, 01:37:53 am »
En lidt lys sort/gul japaner med en okay tegning

En sort/gul japaner med en flot gul farve..
Med venlig hilsen
Katja

www.staldajtak.dk

Katja

• Udstillingskanin
    • Stald Ajtak
« Svar #8 Dato: Juni 01, 2007, 01:39:00 am »
Sort/hvid japaner..
Med venlig hilsen
Katja

www.staldajtak.dk

Katja

• Udstillingskanin
    • Stald Ajtak
« Svar #9 Dato: Juni 01, 2007, 01:51:05 am »
Vildtgul (samme beskrivelse som den vildtgrå bare gul i stedet for) ret mig gerne hvis jeg tager fejl?
Med venlig hilsen
Katja

www.staldajtak.dk

Katja

• Udstillingskanin
    • Stald Ajtak
« Svar #10 Dato: Juni 01, 2007, 01:52:34 am »
Vildtrød (igen samme type som den vildtgrå)
Med venlig hilsen
Katja

www.staldajtak.dk

Katja

• Udstillingskanin
    • Stald Ajtak
« Svar #11 Dato: Juni 01, 2007, 01:53:38 am »
Blå kappetegnet (ikke lige den bedste tegning)
Med venlig hilsen
Katja

www.staldajtak.dk

vonnederballe

• Gst
« Svar #12 Dato: Juni 01, 2007, 11:50:30 am »

Madagascar

Blå

Lisa

• Udstillingskanin
  • Indlg: 466
    • Stald Flora
« Svar #13 Dato: Juni 01, 2007, 06:14:13 pm »
Isabella

Hollænder japaner sort/gul

PI

• Gst
« Svar #14 Dato: Juni 01, 2007, 07:59:24 pm »
Her er en swartsgrannen, den er hvid med sorte spidser på dækhårene. Den er mere grå på ører og snude end resten af kroppen. Vi har et kuld Dværgvæddere i swartzgrannen kappetegnede i stalden. Jeg glæder mig vildt til at se hvordan de kommer til at se ud. Den på billedet er af racen af samme navn. -Altså swartzgrannen.

mvh PI