Forfatter Emne: Gulerødder og vand  (Lćst 443 gange)

sarahR

• Gulerods gnasker
  • *
  • Indlćg: 36
  • kaninerne Lina og Tulle fra d. 19.November 2013
Gulerødder og vand
« Dato: November 16, 2016, 09:18:02 am »
Vores kanin står inde i køkkenet, og der følger den rigtig godt med i hvad der sker. Eks. Har den fundet ud af at jeg altid skræller en gulerod til børnenes madpakker om morgenen, og den får gerne skrællerne herfra. Så når jeg skræller gulerødder kan jeg godt se på den at den kommer hen til lågen og spidser ører..... men mit spørgsmål er, må den få gulerod hver dag ? Pt får den jo lidt hver dag, men fodrer ikke med andet grønt. Så maven ser fin ud. Men er det for meget og for usundt for hende ? Hun bevæger sig ikke vildt meget, for selv om buret står åbent det meste af dagen vil hun faktisk ikke ud af buret og hoppe. Tror ikke hun kan lide vores gulv. Så faren er selvfølgelig også at hun bliver tyk....

En anden ting er at hun drikker helt vildt meget. Hvor meget skal en kanin drikke om dagen ?

Henriette

• Diktatorkanin
  • Overkanin
  • Indlćg: 3985
  • Stampe
Sv: Gulerødder og vand
« Svar #1 Dato: November 17, 2016, 10:53:00 pm »
Hvor stor er din kanin og hvor meget gulerod snakker vi om?
Gulerødder skal gives som godbidder, men jeg tænker umiddelbart, at hvis det kun er skrællen så er det ok - det kommer selvfølgelig an på hvor mange gulerødder du skræller ;-)

Det vil være godt for hende med motion, så måske du kan finde nogle billige tæpper at lægge foran buret så hun føler sig sikker nok til at hoppe ud og bevæge sig lidt omkring.

Som udgangspunkt kan siges at dyr drikker ca 100ml pr kg kropsvægt i døgnet, men der er individuelle forskelle og det kommer også an på om de får væske fra f.eks. grøntfoder.
Når du ikke giver andet grønt end gulerodsskræller så skal hun have sit væskebehov stillet på anden vis.

Drikker hun mere end hun plejer - er det noget hun altid har gjort eller noget hun er begyndt pĂĄ?

Hvor gammel er hun?
Er hun steriliseret?
Mange hilsener fra Henriette - Mickey, Dutten, Hassel, Miyagi, Ingrid, Emma og Gustav.
Kæle/stuekanin-ejer siden 1983, dyrlæge siden 2009.

sarahR

• Gulerods gnasker
  • *
  • Indlćg: 36
  • kaninerne Lina og Tulle fra d. 19.November 2013
« Svar #2 Dato: December 15, 2016, 09:42:52 am »
Hun er 3 år, hun er ikke speciel stor, hun er en lille dværgkanin ( ikke hermelin str, men lille) hun er ikke steriliseret.

Henriette

• Diktatorkanin
  • Overkanin
  • Indlćg: 3985
  • Stampe
« Svar #3 Dato: December 16, 2016, 12:55:06 am »
Er drikkelysten ændret eller er den som den altid har været?

Mange hilsener fra Henriette - Mickey, Dutten, Hassel, Miyagi, Ingrid, Emma og Gustav.
Kæle/stuekanin-ejer siden 1983, dyrlæge siden 2009.