Forfatter Emne: Kaniner vil ikke avle  (Lst 590 gange)

sp67

• Gulerods gnasker
  • *
  • Indlg: 4
Kaniner vil ikke avle
« Dato: November 17, 2016, 07:17:41 pm »
Hej...Jeg er ny herinde og ret ny begynder vedrørende og ha kaniner som avlsdyr på for sjov hobby plan..Jeg har 2 stk. Hvide danske landkaniner ca.  6 - 7 mdr gammel..en hun og en han...1 stk. Kæmpe tyske schenkel alder ved jeg ikke men det er en stor hun...1 stk. Han kæmpe Belgiske....De går alle i sammen løbegård med tilstødende hjemmelavet kaninhus...Men de vil ikke yngle på trods af jeg vil mene de er køns modne..Kæmpe Belgisk han er stor og har synlige testikeler så han må da være klar til og yngle...Skal de deles mere op i grupper eller hvad skal der til for de yngler...?...De æder normalt og ser ud til og stor trives...Får blandet kanin piller blandet med rug korn og gulerødder samt de græsser af græsplænen...

Henriette

• Diktatorkanin
  • Overkanin
  • Indlg: 3986
  • Stampe
Sv: Kaniner vil ikke avle
« Svar #1 Dato: November 17, 2016, 10:47:17 pm »
Velkommen til :-) 

Jeg skal lige forstå dig ret: du har 2 intakte hunner til at gå sammen med 2 intakte hanner?
Hvor meget plads har de?

For det første vil jeg være bekymret for at de kommer op at slås - og det ender med at drengene kastrerer hinanden.
Den stress det kan være for kaninen, at være sammen med andre intakte kaniner på måske ikke helt nok plads, kan gøre, at de simpelthen ikke føler sig sikre nok til at parre - dernæst så er årstiden bare ikke til det nu.
Det er jo ikke så smart at lave kaninunger som bliver født ud i minusgrader i vinteren så mange kaniner avler ikke i de koldeste måneder.
Mange hilsener fra Henriette - Mickey, Dutten, Hassel, Miyagi, Ingrid, Emma og Gustav.
Kæle/stuekanin-ejer siden 1983, dyrlæge siden 2009.

sp67

• Gulerods gnasker
  • *
  • Indlg: 4
« Svar #2 Dato: November 18, 2016, 01:42:38 pm »
Hej...Tak for svar :)INTAKTE han og hunner...hvad mener du mere præsis med det vedr. hun kaninerne..?.. Det med han kaninerne forstår jeg godt, boller eller ej ;D

Løbegårdene (har 2 stk. én i træ og én i stålrør) er c. 2x2 meter så jeg vil mene der er plads nok til de 5 kaniner...I midt Septemper (varmt vejr) var de adskilt så de 2 hvide land kaniner var sammen med den store hun Tysk kæmpe shelke i en anden løbegård på 2x2 meter...Jeg fik kanínerne her i August mdr. så der var det da varmt nok í vejret til og yngle, men jeg er jo ikke Expert på området da jeg jo er nybegynder med al det her kanin halløj :)jeg læser mig frem på nettet og får tips fra bekendte som også har haft kaniner, man lærer jo noget nyt efterhånden som tiden går, derfor jeg meldte mig ind i dette kanin forum for og få gode viden/råd fra mere erfaren folk på området...

Har godt nyt fra andre at han kaniner kasterere hinanden men var lidt skeptisk over for dette, men når du nu også siger det så må der vel være noget om snakken, men vil de ikke forbløde og dø hvis bollerne bides af eller hvad..? :o

Jeg har under kønsbestemmelse af den kæmpe Belgiske konstanteret den har synlige testikler, men kan ikke se det på han hvid land kanin, men tænkte de havde trukket bollerne op i maven pga. den var bange da jeg løftede den op, læste nemli på nettet at han kaniner kan trække bollerne op i maven hvis de bliver bange eller løber hen over ujævn terræn med skarpe genstande what ever...

Skal jeg lade een hun og een han være sammen i én indhegning så de kan være helt alene uden stress fra de andre for og højne yngle chancerne eller hvad....?..Måske 2 hunner sammen med én han..?..Jeg har faktisk lavet en to etage hanin hus med små rum, plads til 4 kaniner, i tilfælde af en hun skal isoleres hvis hun skal nedkommer med unger, fpr jeg går ud en hun med små unger skal være helt adskilt fra de andre kaniner, især hannerne, da de kan finde på og dræbe de små unger.....passer det for mig..?

P.S.  Neden under kan i se hvad forhold mine kaniner de lever under
« Senest Redigeret: November 18, 2016, 06:12:16 pm af sp67 »

Henriette

• Diktatorkanin
  • Overkanin
  • Indlg: 3986
  • Stampe
« Svar #3 Dato: November 19, 2016, 03:56:58 pm »
Med intakt er det et spørgsmål om de har deres reproduktionsorganer, dvs. testikler for hanner og ovarier og livmoder for hunner.

Super godt at du opsøger viden og informationer om de dejlige dyr :-)

Hvis du spørger mig, så er 4 kvadratmeter SLET ikke nok til 4 så store intakte kaniner.

Jeg vil absolut synes at du skal dele dem i par og så skal hvert par mindst have 4 kvm men helst mere for at de kan udfolde sig og hoppe rundt.

Hanner kan trække testiklerne op - det er nemmest for de unge hanner, jeg vil mene at du må kunne se, om ikke andet, tomme "hylstre" på hver side af penis :-)

Intakte hanner kan og vil kastrere hinanden, og det er ikke afgjort at de forbløder - de kan godt overleve og/eller de kan udvikle betændelse som sætter sig som bylder og det kan være synligt i pungen eller sidde inde i bugen.
Og så er der alle de andre sår og skrammer som de kan påføre hinanden.
De mener det virkelig når de slås - og hunnerne går såmænd heller ikke af vejen for en god slåskamp...

Så jeg ville som sagt dele dem op i par - sørg endelig for at det er en hun og en han du får sat sammen og sæt så løbegårdene lidt væk fra hinanden så de ikke kan stresse hinanden.
Mange hilsener fra Henriette - Mickey, Dutten, Hassel, Miyagi, Ingrid, Emma og Gustav.
Kæle/stuekanin-ejer siden 1983, dyrlæge siden 2009.