kaninforum.dk
Oktober 01, 2014, 04:59:36 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:

Hjem   Hjælp Log på Registrer  
Sider: [1]   Gå ned
  Print  
Ophavsmand Emne: Hvor gammel bliver en kanin?  (Læst 18093 gange)
*KaNita*
Overkanin
Beskeder: 843

« på: Juli 03, 2008, 09:05:00 »

Hejsa

Jeg har gået lidt og tænkt på hvad gennemsnitsalderen på en kanin er?
Hvor gammel må en hunkanin være før det er for sent at få det første kuld kaninunger?
Bare lige et par spørgsmål jeg har gået og tænkt lidt på.... Grin

Knus
Logget

Hilsen Anita
Avler ikke kaniner mere Sad

Henriette
Diktatorkanin
Overkanin
Beskeder: 3940

Stampe

« Svar #1 på: Juli 03, 2008, 11:41:16 »

Det med alderen kommer lidt an på f.eks. race, men kønnet kan også spille ind.

Hvad angår race, så siges det, at de små racer lever længere end de store - således at en belgisk kæmpe måske bliver 5-6 år mens en lille hermelin kan blive 8-10 år.
Om det holder stik kan jeg ikke udtale mig om (mht. kæmperne ihvertfald - spørg mig igen om 5 år  Wink ).
Jeg har nu haft 4 kaniner, som alle er rundet de 8 - hende jeg har nu er godt på vej til 9 (hun er en blanding på 2,5 kg.)

Mht. kønnet er det fordi, der er kræftsygdomme, som rammer hunner oftere end hanner - f.eks. har op til 80 % af hunner livmoderkræft når de er 4 år.
Men dermed vil jeg så også sige, at der er undtagelser: føromtalte snart 9-år gamle kanin har kræft i en mælkekirtel og højest sandsynligt også livmoderkræft, men lever fint med det (indtil videre).

Det med alderen for en førstegangsfødende kanin må avlerne svare dig på  Grin
Logget

Mange hilsener fra Henriette - Minnie, Mickey, Miyagi, Dutten, Popsi, Basse, Ingrid og Maddie.
Kæle/stuekanin-ejer siden 1983, dyrlæge siden 2009.
Stina
Overkanin
Beskeder: 6855

« Svar #2 på: Juli 03, 2008, 06:29:27 »

Det med alder på førstegangs fødende kommer også sindsyg meget an på hunnens kondition og almen tilstand..

Mange hoppere parrer først deres hunner første gang, når de er 2 år, da de skal nå at hoppe først og også fordi at en kanin som er parret tidligt op kommer mere i brunst efterfølgende end en der bliver parret sent..

Umiddelbart ville jeg selv holde mig til, at den max skulle være 2 år, men så skal den også være i god stand og god kondition.
Logget

Hilsen Stina...

www.asta-la-vista.weebly.com
Opdræt af dværg væddere i hvid rødøjet og vildtgrå
*KaNita*
Overkanin
Beskeder: 843

« Svar #3 på: Juli 08, 2008, 08:16:24 »

Ja så skal jeg nok ikke vente med at få en kuld på Amelie til vi får hus om 3 år hihi...for så er hun 4 år  banghead
Øv så får jeg ikke et kuld efter hende, for synes ikke rigtig jeg har lyst når jeg ikke har dem hjemme hos mig selv...
Troede faktisk at kaniner blev 10-12 år hihi  imwithstupid
Logget

Hilsen Anita
Avler ikke kaniner mere Sad

sus
Overkanin
Beskeder: 2285

« Svar #4 på: Juli 08, 2008, 08:19:39 »

De kan også blive 10-12 år ...mit indtryk er at der variere utrolig meget ...hjemme hos mig er det altid de store der er blevet ældste ..
Logget

Med Venlig Hilsen Susanne, kaninavler siden...øh..officielt siden 2008 tror jeg. Har haft kanin siden jeg var 8. Avler Dværgvæddere (brun otter), Hermeliner (brun otter) samt belgiske kæmper (blå, vildtblå og chinchilla)
http://www.gnaverstalden.dk
Sider: [1]   Gå op
  Print  

Hop til: