kaninforum.dk
September 08, 2010, 02:18:34 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder: Der er kommet en ny kalender I kan bruge til at poste begivenheder i.

Hjem   Hjælp Søg Kalender Log på Registrer  
Sider: [1]   Gå ned
  Print  
Ophavsmand Emne: Kastration  (Læst 298 gange)
Søs
Gulerods gnasker
*
Beskeder: 49

Vis profil
« på: Februar 08, 2010, 05:24:26 »

Halløj derude!

Jeg overvejer at få min lille Sofus kasteret, fordi jeg har hørt herinde at kaninen får et bedre ( - og mindre hormonforstyrret Roll Eyes) liv. Men han er kun 12 uger nu - og så er mit spørgsmål: hvornår er det hensigtsmæssigt at få det gjort? og hvornår kan man i det hele taget tidligst få det gjort? Smiley

Hvad har I af erfaringer med kasteret/ikke-kastrerede hanner? - synes I i det hele taget man bør kastere?

Det skal lige siges at Sofus er stuekanin:) - og vi hygger os - ja, jeg gør i hvert fald!

Logget

Søs & Sofus
Lulle
Overkanin
Beskeder: 3422

Elskede Appel :D

Vis profil WWW
« Svar #1 på: Februar 08, 2010, 06:18:18 »

De kan kastreres ligeså snart der er noget at fjerne Grin

Jeg har en kastrat, som var ret hormonforstyrret, før det blev gjort. Han blev aggressiv, når han lugtede andre hanner og det resulterede i nogle slemme tandmærker i mine hænder. Det er fuldstændig væk nu og han er bare blevet den dejligste kanin igen. Det er de bedste penge jeg har brugt længe! bunny head Smiley
Logget

Kh Lulle & de 8 små næser - Rufus, April, Karla, Stormie, Plet, Raia, Appel & Irish

Medlem af Kaninforums hollænderfanklub bunny
Nobi
Kaninhopper
Beskeder: 227

Nobi mit dejlige dyr

Vis profil WWW
« Svar #2 på: Februar 08, 2010, 07:52:16 »

Jeg har kasteret min ene kanin.

Det kan godt være at han ikke strinter på mig mere. Men han er stadig så sur og irriterne og synes bestemt ikke det har været pengene værd (;
Nogle har "gode" oplevelser med det andre har "knap så gode"

Wink
Logget

Mange hilsner Nanna & kaninerne xD
Rikke P
Gulerods gnasker
*
Beskeder: 10

Vis profil
« Svar #3 på: Februar 08, 2010, 08:56:28 »

Syntes bestemt ikke at det er noget man skal gøre medmindre der rent faktisk er en grund til det. Der er jo altid en risiko forbundet med narkose.
Logget

Opdræt af dværgvædder og belgisk hare til hop, kæl og udstilling.
Marie Louise.P
Overkanin
Beskeder: 1575

Vis profil
« Svar #4 på: Februar 08, 2010, 10:12:03 »

Vi gjorde det da vores Mumle var 4-5 måneder, så synes du skal vente og se. Det kan jo være at din han ikke er så hormonforstyret at det reelt er et problem. Vi gjorde det ved vores stuekanin, da han strintede meget og havde svært ved at slappe af. ( Han kunne lugte vores hunkanin).
Han er næsten 100% renlig og strinter ikke mere og virker ikke rundforvirret mere af alle hormonerne. Så jeg kan også kun tale godt for en kastration  Grin

« Sidste ændring: Februar 09, 2010, 10:27:50 af Marie Louise.P » Logget
Bare_mig
Overkanin
Beskeder: 1501

Nova og Pallino putter :-)

Vis profil
« Svar #5 på: Februar 08, 2010, 10:49:19 »

Man kan kastrere når stenene er faldet ned i pungen. Du kan evt. prøve at vende bunden i vejret på Sofus. Det er omkring/efter de 12 uger at stenene falder ned.

Nogle hanner er mere påvirkede af deres hormoner end andre og deres adfærd afhænger også af, om de er omgivet af andre kaniner. Hvis Sofus er ene kanin, så kan det godt være at han ikke bliver så påvirket. Men der foreligger jo også den mulighed at han begynder at strinte og bliver i dårligt humør i parrings sæsonen. Man kan altid vente og se hvordan det går. En kanin kan kastreres i alle aldre, hvis bare den er sund og rask, så den kan klare narkosen.

Der er måde for og imod kastration, personligt er jeg for. Min Pallino har fået sig en veninde og har glemt alt om strinteri og parrings sæson. Det er blevet byttet ud med nusning og eventyr med hans veninde Nova. Der SÅ søde sammen. Du burde gå op i foraet "Dit/Dine dyr" og kigge på billeder af de kaninpar der er her på Kaninforum Kiss
Logget

Mvh. Nova, Pallino og Jane
Medlem af kaninforums Hollænder fanklub - Een gang Hollænder, altid Hollænder!
Henriette
Moderatorkanin
Overkanin
Beskeder: 3096

Stampe

Vis profil WWW
« Svar #6 på: Februar 08, 2010, 11:05:21 »

Syntes bestemt ikke at det er noget man skal gøre medmindre der rent faktisk er en grund til det. Der er jo altid en risiko forbundet med narkose.

Hvis man vælger sin dyrlæge med omhu er risikoen ikke større end ved så meget andet.

Jeg er stor fortaler for at kastrere kaniner der ikke skal bruges i avl.

Især hvis det er indekaniner.

Det er sq ikke til at ha´ de strintedyr til at rende rundt   Wink

Jeg har haft én der trods kastration var aggressiv (Magnus, må han hvile i fred  Kiss ), men ellers har alle mine andre kastrater været en fornøjelse - alle er holdt op med at strinte og er begyndt at lægge både pøller og tis i bakken!!
Logget

Mange hilsener fra Henriette - Belle, Fighter, Mokka, Minnie & Mickey.
PI
Diktatorkanin
Overkanin
Beskeder: 4499

Vis profil WWW
« Svar #7 på: Februar 09, 2010, 12:11:48 »

Jeg må sige at jeg også kun har godt at sige om kasteration.
Jeg savner ikke at kastraterne strinter overalt og vores stuekanin har i den grad fået fred i hovedet af det. Før gik han kun op i sex, nu går han kun op i potteplanter og i at holde os med selskab. Han tisser også udelukkende i tissebakken eller buret. Pøllerne, ehm....dem må vi stadig hente støvsugeren til, men det er også helt ok. Det er ikke så stort et problem som kanin-urin overalt.

De tre andre kastrater tænker stadig på sex, men de tisser ikke på os mere.

Kastrerer man en kanin som er god i hovedet får man også en god kastrat ud af det.
Er kaninen sur inden er det ikke altid at kasterationen hjælper. Det kommer an på om årsagen til aggressionerne skyldes hormoner eller ej.

Jeg gør det gerne igen ved de næste kælekaniner jeg skal have, helt bestemt.

mvh PI
Logget

Pernille, Administrator
Sider: [1]   Gå op
  Print  

Hop til: