VILLAKANINA
Gulerods gnasker

Beskeder: 14
|
 |
« på: Marts 09, 2010, 02:39:59 » |
|
Hej Hjælp en af mine unger vil ikke åbne øjnene, og nu er den 4 uger gammel. Hvad skal jeg gøre, jeg har prøvet med lidt kamiliete men  Hilsen Charlotte
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
PI
|
 |
« Svar #1 på: Marts 09, 2010, 02:49:09 » |
|
Saltvand fra apoteket eller en optiker er bedre. Evt. må du rundt om en dyrlæge.
mvh PI
|
|
|
|
|
Logget
|
Pernille, Administrator
|
|
|
|
Anita
|
 |
« Svar #2 på: Marts 09, 2010, 06:02:56 » |
|
Jeg havde en unge der heller ikke kunne åbne det ene øje, jeg blev anbefaldet at prøve at duppe meget med lunken kamillete og det hjalp, men først efter 2 dag
|
|
|
|
|
Logget
|
Kaninhilsen fra Anita d;
|
|
|
|
ellebelle
|
 |
« Svar #3 på: Marts 09, 2010, 09:02:49 » |
|
Jeg havde en unge sidste år der først åbnede øjnene i slutningen af 5 uge. den havde fint, og var lige så nysgerrig som de andre, selv om den ikke kunne se. Jeg tjekkede den flere gange om dagen, og en morgen var begge øjne åbne. Jeg snakkede med en dyrlæge 3 gange i telefonen, og den sidste gang var dagen før den åbnede øjnene. Hun sagde at jeg skulle give den tid.
|
|
|
|
|
Logget
|
mvh maria og alle dyrene
|
|
|
|
PI
|
 |
« Svar #4 på: Marts 09, 2010, 09:08:50 » |
|
Kamillete er ikke så godt fordi der kan være partikler i det som generer mere end det gavner. Det nye husråd mod øjen-problemer er saltvand. Det fås som sagt på apoteket og hos optikere. Det koster ikke alverden og er nemt at bruge.  mvh PI
|
|
|
|
|
Logget
|
Pernille, Administrator
|
|
|
sandholt-kaniner
Kaninhopper

Beskeder: 134
Dværgvædder Fuchs i mange forskellige farver!
|
 |
« Svar #5 på: Marts 09, 2010, 09:29:52 » |
|
Det er et gammelt husråd mht. kamilie te og enny skrøne at kamilie te ikke er godt. Der er også partikler i saltvand. Partiklerne sidder i det man tørrer øjnene med 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
sandholt-kaniner
Kaninhopper

|
 |
« Svar #6 på: Marts 09, 2010, 09:38:42 » |
|
Det vigtigste er nok at bruge et rent stykke vat ved hver tørring og sterilt vand.... Ikke dyppe vattet flere gange i vandet!
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Henriette
|
 |
« Svar #7 på: Marts 09, 2010, 11:57:47 » |
|
Det er et gammelt husråd mht. kamilie te og enny skrøne at kamilie te ikke er godt. Der er også partikler i saltvand. Partiklerne sidder i det man tørrer øjnene med  Der er fnuller/partikler i den te man laver (læg mærke til det næste gang du drikker en kop te - det ligger i bunden af koppen). Det propper man ind i øjet hvor det altså gør mere skade end gavn!! Der er ikke partikler i fysiologisk saltvand/øjenbadevand, der går ind og irriterer øjet. Og man skal jo ikke tørre INDE i øjet med en klud - man holde kluden under øjet så det vand man skyller øjet med bliver suget op af kluden når det løber fra øjet.
|
|
|
|
|
Logget
|
Mange hilsener fra Henriette - Belle, Fighter, Mokka, Minnie & Mickey.
|
|
|
|
AJ
Gæst
|
 |
« Svar #8 på: Marts 10, 2010, 01:54:34 » |
|
Og vat skal man ikke bruge - der er små fibre i, som kan irritere endnu mere.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
sandholt-kaniner
Kaninhopper

|
 |
« Svar #9 på: Marts 10, 2010, 07:08:34 » |
|
Saltvand er da heller ikke godt, I har vel selv prøvet hvor ubehageligt det er at få salt i øjet! Men der er små partikler i alt, en klud er ikke steril og der er en masse stof partikler i som er endnu dårligere at få i øjnene! Filtrer teen i et kaffefilter f.eks. men jeg det skal jo ikke ind i øjet kun "duppes" og tørres forsigtigt!  ´ jeg reddede engang min kaninunges øje, fordi da hun var 10 uger blev hun bidt i øjet af sin bror og da jeg fandt hende var det helt tillukket og fyldt med betændelse, jeg valgte så at bruge kamiliete til at tørre det og tog straks til dyrelægen, som fortalte at havde jeg ikke gjort det, havde hun højst sandsynligt mistede øjet pga. det var helt tillukket! men den er svær for uanset hvad er det ikke sterilt og man kan jo kun gøre sit bedste, men mon ikke det går uanset hvad, jeg har i hvertfald ingen dårligere erfaringer fra mine egne øjne, mine børns eller mine kaniners 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
PI
|
 |
« Svar #10 på: Marts 10, 2010, 09:12:10 » |
|
Det er jo derfor det skal købes på apoteket, det er sterilt og har samme saltholdighed som tårer. Det er overhovedet ikke ubehageligt at få i øjnene, tværtimod er det faktisk ret rart. Hvis saltholdigheden er højere eller lavere så kan vi sagtens blive enige om at det ikke er så sjovt at få i øjnene.
mvh PI
|
|
|
|
|
Logget
|
Pernille, Administrator
|
|
|
|
Henriette
|
 |
« Svar #11 på: Marts 10, 2010, 12:12:10 » |
|
Fysiologisk saltvand og øjenbadevand har som navnet siger, et fysiologisk indhold af salt (vi ved alle at tårer smager lidt salt ik´?) og derfor kan man skylle øjne med det (og opbevarer kontaktlinser i det...)
Og jo - det skal ind i øjet for at gøre sin virkning - øjet skal jo skylles fri for fremmede ting og derfor er det altså ikke smart med kamillete, det er ikke nok at hælde det gennem et kaffefilter..
Men altså - folk må jo i princippet gøre hvad de vil - her fortæller vi bare hvad der er bedst for kaninen at gøre...
|
|
|
|
|
Logget
|
Mange hilsener fra Henriette - Belle, Fighter, Mokka, Minnie & Mickey.
|
|
|
sandholt-kaniner
Kaninhopper

|
 |
« Svar #12 på: Marts 10, 2010, 05:31:58 » |
|
Jamen det er også bare gode råd  og hvad man har gode erfaringer med 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
PI
|
 |
« Svar #13 på: Marts 10, 2010, 10:48:48 » |
|
Er der overhovedet nogen forbedringer hos den unge vi egentlig startede med?
mvh PI
|
|
|
|
|
Logget
|
Pernille, Administrator
|
|
|
VILLAKANINA
Gulerods gnasker

Beskeder: 14
|
 |
« Svar #14 på: Marts 13, 2010, 11:40:40 » |
|
Hej Tak for hjælpen alle sammen. og jeg kan jo læse mig frem til at der er delte meninger om hvad man kan gøre. Jeg må sige at jeg har prøvet begge dele. og det hjælper. Kamillete hjælper bedre en saltpipetter fra apoteket. Jeg er ude hos den morgen, eftermiddag og aften for at skylle øjne og det går fremad. Nu har jeg da set af den kan få øjnene frem 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|